Amanda Skog

Hallonpaj och kakor.

Kategori: LCHF/Vikt

Igår gjorde jag LCHF-hallonpaj och idag gjorde jag LCHF-kakor så jag tänkte att jag skulle bjussa på recepten. Pajen smakade mycket kokos men gick ändå att äta med en stor klick grädde. Kakorna var rätt goda men föll isär lätt. Båda recepten är dock värda att läggas upp :)


LCHF-HALLONPAJ (4 portioner typ)


Ingredienser:

150 g hallon (eller blåbär om man hellre föredrar det)
75 g smör
5 dl kokos
2 ägg
2 msk kardemumma eller kanel

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg bären i en pajform, låt tina.
Smält smöret, vispa i äggen, blanda med kokosen och kryddan till en grynig massa.
Lägg över allting över bären.
In i ugnen, tills kokosen blivit gyllenbrun och hård.

Servera med grädde.

 



LCHF-KAKOR

Ingredienser:
200 g mandelmjöl
100 g smör
1 dl sötingsmedel (jag använde sötin)
1 tsk bakpulver
Vaniljarom (Går att skippa)
100 g hackad mörk choklad (minst 70 %)

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.
Skär upp smöret och låt det bli rumstempererat.
Blanda alla torra ingredienser först och tillsätt sedan smöret.
Knåda ihop allting noga.
Dela upp smeten i lika stora bollar och pressa ut dem på bakplåtspapper.
In i ugnen 20-25 minuter.

Låt svalna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: